Herkes O’nu konuşuyor.
Volkswagen’i.
Volkswagen’in Manisa’ya şirket kurmasını ve Manisa’ya otomotiv ana sanayiini getirecek olmasını.
Evlerde, çarşılarda, kahvelerde, dost sohbetlerinde, nezaket ziyaretlerinde, buluşmalarda, basında, sosyal medyada…vs.
Herkes dilinde Volkswagen…
Zira; gencinden yaşlısına, işçisinden yöneticisine, küçük esnafından sanayicisine, öğrencisinden bürokratına… Herkesin, her kesimin işine yarayacak bir yatırım Volkswagen.
Sağır sultan duydu da bu haberi, ben niye yazıyorum bir daha veya ne gerek vardı?
Anlatayım…
***
Manisa’da bazı makamların sahiplerinde hiç haz etmediğim; bir alışkanlık mı desem, uyanıklık mı desem, hırs mı desem… Ne desem bilemiyorum, “bir başkasının vücuda getirdiği veya kazandırdığı bir işi, bir emeği kendine mal etme, kendini alkışlatma huyu var.
Paylaşmak yerine, ‘ben yaptım, ben kazandırdım, ben, ben, ben…’ “Biz, biz’cilik”; eziyet, aşağılanma, eline geçireceği takdir edilme duygusunu veya rantını başkasına kaptırma gibi geliyor bazılarına.
Ama bu tipler bilmezler ki biz gazeteciler her olayın doğrusunu bilir veya araştırır bulur ancak; bürokratlar, siyasetçiler, STK mensupları kamuoyu önünde mahcup olmasın diye çoğunlukla susar, yazmaz-çizmez-söylemez, mahcup etmeyiz.
Ama… Bu iş susulacak gibi değil, zira “Volkswagen’i Manisa’ya ben getirdim, benim sayemde geldi, ben olmasaydım iş bağlanmayacaktı” cümlelerini kuranlar, bu müjdeli haberin asıl emekçilerine çok saygısızlık ediyorlar, çok ayıp ediyorlar ve aynen parkta salıncak kavgası eden küçücük çocuklar gibiler.
Ayıp, çok ayıp… Gördükçe Manisa halkı adına utanıyorum.
Yine mahcup olmasınlar diye isim veya isimler vermeyeceğim, O’nlar kendini biliyor.
Ama sıradan vatandaş bile işin farkında. Bir vatandaş şunu diyor sosyal medya hesabında. Vallahi utanarak okudum. “Bunlar böyle “Volkswagen’i Manisa’ya ben getirdim” diye kavga ediyorlar ya… Ağızlarının ortasına kürekle vurasım geliyor. Utanmıyorlar yaaa. Dağılın uleeeen. Ben Face’te yazmasaydım, Volkswagen Manisa’ya gelmeyecekti. Utanın biraz bea…”
***
Gelelim Volkswagen Manisa’yı nasıl tercih etti? Kim veya kimler önderlik etti, kimler Manisa’nın Volkswagen için en verimli üretim, sanayi, fabrika alanı ve lojistik için biçilmiş kaftan olduğunu firma yetkililerine fark ettirdi, ikna etti?” konusuna.
Öyle ya…
Volkswagen durup dururken ‘Hadi ben gidip Manisa Organize Sanayi Bölgesi’ne bir otomotiv Ana sanayisini, yan sanayisi için de onlarca fabrikayı kurup geleyim” demedi.
Niye desin ki? Bilmiyor ki Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nin böyle dev bir yatırım için ne kadar uygun olduğunu, kimse anlatmamış ki, fark ettirmemiş ki….
Ama biri çıktı ve bu farkındalığı yarattı. Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabi Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Üyesi AK Parti Manisa Milletvekili Semra Kaplan Kıvırcık… Manisa’nın Halil Amcası, Halil Yurtseven’in akıllı torunu, Milletvekili Semra Kaplan Kıvırcık.
***
Alman otomotiv devi Volkswagen yeni kuracağı fabrika için önce; Suudi Arabistan veya Bulgaristan’ı düşünüyordu.
Bu arada Türkiye, içinde bulunduğu ekonomik dar boğazı atlatmak için çeşitli çözüm arayışları içerisindeydi. Bunun tek yolu da yabancı sermayenin Türkiye’ye çekilmesi idi. Bu amaçla Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan geçtiğimiz aylarda Volkswagen CEO’su Herbert Diess ile bir görüşme yaptı ve fabrikanın Türkiye’ye kurulmasına ikna etti. Ancak Fabrika hangi şehre kurulacaktı. İçinde; Balıkesir, Kocaeli, Sakarya’nın Karasu İlçesi, Bursa, İzmir ve Manisa’nın da olduğu 6 şehir ile Organize Sanayi Bölgeleri gelişmiş şehirler yatırım için mercek altına alınmıştı. Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan’da konunun sıkı takipçisi idi.
İşte tam bu noktada Semra Kaplan Kıvırcık’ın 2018 Kasım’ında attığı, hatta yatırımın kaderini belirleyen aşağıda anlattığım O önemli adım, Volkswagen’in yatırım için Manisa’yı seçmesini sağladı.
***
Ak Parti’den milletvekili seçildiği günü takip eden ikinci haftasında kendisi ile sohbet ettiğim sırada şu cümleyi kurmuştu Semra Kaplan Kıvırcık. “Spil Dağı geldi, omuzlarıma kondu. Ve anladım ki sıfatım sadece milletin Ankara’daki temsilcisi, kadın vekil olmak değil. Aynı zamanda akil kadın olmak ve bu sorumluluğu anlımın akıyla bana ve aileme yakışır bir şekilde icra edebilmek. Birileri beni işe aldı. O biriler Manisalılar… Benim işverenim Manisalılar, Manisa halkı. Bu sorumluluğu Allah’ın yardımıyla yerine getireceğim inşallah.”
Öyle de yaptı… Volkswagen’in Manisa’yı seçmesinde lokomotif oldu, önderlik etti.
Nasıl mı? Anlatayım.
Seçildi, 2018 yılı Eylül ayında Sanayi ve Teknoloji Komisyonu Başkanı Mustafa Elitaş’ı komisyon üyeleri ile birlikte Manisa’yı gezmeye, Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nde inceleme yapmaya, yatırım yapılabilir sahaların fizibilitesini çıkarmaya davet etti.
Heyetin, yani; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi Ve Teknoloji Komisyonu’nun Manisa ziyareti 30 Kasım- 1 Aralık tarihleri arasında gerçekleşti. Heyette kimler yoktu ki…
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Bakan Yardımcısı Hasan Büyükdede, Komisyon Başkanı ve Kayseri Milletvekili Mustafa Elitaş, Kosgeb Başkanı Prof. Dr. Cevahir Uzkurt, TOBB Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Bölgeleri Genel Müdürü Ramazan Yıldırım, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Ar-Ge Teşvikleri Genel Müdürü Bilal Macit, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi ve Verimlilik Genel Müdürü Dr. Halil İbrahim Çetin, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Teşvik Uygulamaları ve Yabancı Sermaye Genel Müdürü Dr. Mehmet Yurdal Şahin, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Kalkınma Ajansları Genel Müdürü Barış Yeniçeri, Tübitak Teydeb (Teknoloji ve Yenilik Destek Programları) Başkanı Mehmet Aslan, Sanayi ve Teknoloji Bakan Danışmanı Hikmet Timur, CHP Manisa Milletvekili ve aynı zamanda Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Üyesi Ahmet Vehbi Bakıroğlu, Sözcü Ahmet Çolakoğlu, Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı Musa Demir, Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdür Yardımcısı Filiz Köse Yanar, Enerji Ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı Enerji İşleri Genel Müdür Yardımcısı Ramazan Usta, Türkiye İş Kurumu İşsizlik Sigortası Daire Başkanı Şaban Karakuş, Aile, Çalışma Ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı İnsan Kaynakları, Eğitim ve Mali Hizmetler Daire Başkanı Mustafa Süslü, Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı Bakan Danışmanı Zafer Benli, Komisyon Üyeleri; İffet Polat, Metin Bulut, Mehmet Erdoğan, Osman Boyraz, Hacı Özkan, Kazım Arslan, Abdurrahman Başkan, Yasin Öztürk, Enez Kaplan, 16 komisyon personeli ve danışman…
Listeye bir bakar mısınız lütfen. Bu yatırımın Manisa’ya yapılabilmesini sağlamak ve bu heyeti Manisa’dan eli boş göndermemek için nokta atışı seçimler yapılmış. Her yetkili kendi uzmanlık alanında raporlama yapmak ve yatırımı Manisa’ya getirmek için gerekli tüm fizibiliteleri çıkarmak için Manisa’daydı…
Peki Manisa’da ev sahipleri olarak kimler vardı ?
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabi Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Üyesi AK Parti Manisa Milletvekili Semra Kaplan Kıvırcık, Ak Parti Manisa Milletvekilleri Murat Baybatur, İsmail Bilen, Uğur Aydemir, Mehmet Ali Özkan, Dönemin Manisa Valisi Hakan Güvençer, Manisa Büyükşehir Belediye Başkanı Cengiz Ergün, Yunusemre Belediye Başkanı Mehmet Çerçi, Şehzadeler Belediye Başkanı Ömer Faruk Çelik, Ak Parti İl Başkanı Berk Mersinli, MOSB Başkanı Sait Cemal Türek, MOSB Bölge Müdürü Funda Karaboran, MOSB Başkan Danışmanı Nihat Akyol, MOSB Yönetim ve Yatırım Kurulu, Ticaret ve Sanayii Odası Başkanı Mehmet Yılmaz, Ticaret Borsası Başkanı Sadık Özkasap ve Önceki Dönem Milliyetçi Hareket Partisi il Başkanı Erkan Öztürk… Muazzam bir organizasyon, nokta atışı bir yatırım planlama ve raporlama gezisiydi bu.
***
Liman, tren yolu gibi ulaşım yollarına yakınlığı sebebiyle de birçok sanayi şirketinin üretim tesisi kurduğu bir şehir Manisa. İngiliz ekonomi gazetesi Financial Times 2005’te burayı, 200 Avrupa kenti arasında dünyanın en iyi yatırım kenti seçmişti.
Hangi işletme veya fabrika olursa olsun kuruluş ülkelerini, yerlerini ve şehirlerini seçerken; ham madde, pazar, emek, ulaştırma, enerji, teşvik, doğa koşulları gibi birçok önemli kriteri göz önüne alarak karar verir. Alınan bu kararda işletmenin karlılık ve verimliliği her şeyin başında gelir. Manisa gerek deniz ulaşımına kolay erişim imkanı sunması, gerekse iş gücü potansiyeli barındırması nedeniyle büyük ölçekli yatırımları destekleyecek, stratejik bir öneme sahip bir konumda.
***
İşte bu buluşmada Volkswagen’in Manisa’ya fabrika kurmasının ne kadar doğru bir yatırım olacağı ortaya çıkartılarak, raporlandı. Bu gezi sırasında Semra Kaplan Kıvırcık Manisa’ya yeni ve dev bir fabrikanın kurulmasını çok istediklerini, üretim, lojistik, enerji santrali, arıtma tesisleri, uzman kadrosu, işçisi, alt ve üst yapısı ile MOSB’un biçilmiş kaftan olduğunu ballandıra ballandıra anlatırken…
Bakan Mustafa Varank’ın ağzından çıkan; “Eee şimdi buraya birde otomotiv ana sanayisini de istersiniz…” espirisi ile ilerleyen diyalog da. Semra Kaplan Kıvırcık’ın heyecanla ısrarla şunlar döküldü ağzından;
“Elbette istiyoruz. Hatta diyoruz ki Otomotiv ana sanayisi Manisa’da çok hızlıca kurulmalı. Biz bunu yatırımın üstesinden geliriz. Konunun uzmanları bizde, işçisi bizde, arsası bizde, enerji santrali bizde, arıtma tesisi bizde, lojistiği bizde, gümrüklemesi bizde, coğrafi ulaşım uygunluğu bizde… Hepsi bizde mevcut. MOSB’a yeni bir otomotiv ana sanayisinin, fabrikasının kurulmasında hiçbir engel yok. Biz Manisa’ya büyük bir yatırım, dev bütçeli bir fabrika, otomotiv ana sanayisini istiyoruz.”
Arkasından MOSB Bölge Müdürü Funda Karaboran benzer ısrarları yineliyor, teknik bilgilendirmeler yapıyor.
Arkasından da MOSB Başkanı Sait Cemal Türek yatırımla alakalı tüm teknik bilgileri ve yatımın Manisa’ya yapılması halinde hem şehrin, hem Türkiye’nin, hem de firmanın kazançlarını bir bir sıralıyor.
Arkasından dönemin Manisa Valisi Hakan Güvençer, Manisa Milletvekilleri ve ev sahibi katılımcılar, protokol konuşmaları ile bu yatırım talebine destek oluyor.
Derslerini iyi çalışmış 3 isim.
Semra Kaplan Kıvırcık, Sait Cemal Türek ve Funda Karaboran…
Üçü de Manisa sevdalısı, Manisa için gayret sarf eden, Manisa için endişelenen lider ruhlu insanlar.
Semra Kaplan Kıvırcık ve Sait Cemal Türek; MOSB’un kurulmasını sağlayan Türek ve Yurtseven ailelerinin sorumlu, sanayiyi geliştirmeye kendilerini adamış bireyleri, Funda Karaboran ise yıllardır kendisini MOSB’a adamış mükemmel bir yönetici.
Yani… Yani…
Bu yatırımın Manisa’ya getirilmesinin adımlarını Semra Kaplan Kıvırcık atıyor. Heyeti Manaisa’ya getiriyor, yatırımı istiyor. MOSB Başkanı Sait Cemal Türek, MOSB Bölge Müdürü Funda Karaboran, ve ev sahibi üst düzey hazirun da yatırıma asılıp, koparıyor.
Sonuç olarak Volkswagen Manisa’ya geldi. Dev bir yatırım… Son 22 yılın en büyük ve en kapsamalı otomotiv yatırımı, Üstelik Manisa’ya….
Peki bu yatırım niye bu kadar önemli? Manisa, Manisalı, Türkiye ne kazanacak?
- Fabrika, yıllık 400 bin araç üretim kapasitesine sahip olacak. İnşasının 2020 yılı sonu, üretimin ise 2022 yılında başlaması planlanıyor. Fabrika, İzmir Limanı, Aliağa Nemrut Limanı ve yapılması planlanan Çandarlı Limanı’na yakınlığı ile ihracatta önemli avantaj sağlayacak.
- Alman devi Manisa’ya 1,4 milyar Euro’luk yatırım yapacak.
- Alman otomotiv devi Volkswagen (VW), Manisa’da 943 milyon 500 bin TL sermayeli “Volkswagen Turkey Otomotiv Sanayi veTicaret AŞ” unvanlı şirketi Manisa’da kurdu. Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yer alan, Manisa Ticaret Sicili Müdürlüğü’nün 2447 sayılı ilanına göre şirketin merkezi, Manisa’ya bağlı Yunusemre ilçesinde, Keçiliköy Organize Sanayi Bölgesi Mahallesi olarak bildirildi. Bu ne demek biliyor musunuz? Manisa’da üretip yapıp ta, vergisini İstanbul’da veya başka şehirlerde veren şirketlerin aksine, Volkswagen (VW) vergisini de Manisa’da verecek, kazancını Manisa’da vergilendirilecek. Manisalıların milli gelirden payı artmış olacak. Yani Manisa ve Manisalı kazanacak.
- Manisa bu yatırımla mevcut milli gelirini, 10 bin dolar düzeyine yaklaştırmış olacak.
- Yan sanayisi ile birlikte; başlangıçta 5 bin, sonrasında da 5 bin kişilik istihdam daha sağlanacak. Bu 10 bin yeni istihdam demek. 4 kişilik bir aileden hesaplarsanız; 30- 40 bin kişiye ekmek kapısı demek.
- Volkswagen Grubu’nun bünyesinde Skoda, Seat, Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche, Ducati, Scania, Man ve Volkswagen olmak üzere 11 marka bulunuyor. Volkswagen başlangıçta; Skoda Superb, Seat, Skoda Karoq ile Seat Ateca ve sonraki birkaç yılda da VW Passat, Volkswagen modellerini Manisa’daki fabrikasında üretecek.
- Fabrikanın yıllık araç üretim kapasitesi 300 bin adet olacak.
- Volkswagen Grubu’nun Amerika, Avrupa, Asya ve Afrika’nın 33 ülkesinde 122 adet üretim tesisi bulunuyor. Bu ülkelerin 20’si ise Avrupa’da yer alıyor. Bu kapsamda Manisa’da açılacak fabrika, grubun 123’üncü üretim tesisi olarak faaliyete başlayacak. Toplamda 365 farklı modelin üretildiği bu tesislerde 664 bin 496 kişi çalışıyor. Grubun tüm fabrikalarında üretilen araç sayısı ise 2018 yılında 11 milyon 18 bin adet olarak açıklanıyor.
- Volkswagen Manisa’da üretecek, dünyaya pazarlayacak, özelliklede de Orta Doğu’ya otomobil ihraç edecek.
***
Manisa’da Semra Kaplan Kıvırcık’ın öngörüsü ve cesareti ile atılan, MOSB Başkanı ve yönetim Kurulunun kararlı direnişi ile nihayetlenen bu dev adım ve yatırım, başka markaların da Türkiye’yi tercih etmesinin önünü açacak emin olun. 2017 verilerine göre dünyada yıllık 95 milyon otomobil üretiliyor. Türkiye’de üretim yapan Toyota, Hyundai, Honda, Fiat, Renault gibi markaların farklı yerlerdeki fabrikalarıyla dünya üretiminin yarısını gerçekleştiriyor. Türkiye, elektrikli otomobiller ile adından söz ettiren Çinli markalar için de üretim yeri açısından önemli fırsatlar sunuyor, tekliflere de açık. Çinli markaların Avrupa ve Orta Doğu pazarına kolay erişebileceği bir konumda olan Türkiye yüzyıla yakın otomobil üretimi tecrübesi ile önemli bir birikime sahip. Alman markası Volkswagen’in atmış olduğu bu adım, Türkiye’nin yabancı yatırım ve sanayici çekme ve otomotiv sektörü konularında önemli bir konumda olduğunu gösteriyor. Türkiye artık yabancı yatırımcıların kadrajı içinde. Türkiye yeni dev yatırımlara gebe…
***
Yeni bir gelişme var ancak çok endişelenilecek bir durum değil. Alman Handelsblatt gazetesine konuşan Volkswagen şirketi sözcüsü, Türkiye’nin Suriye’de başlattığı Barış Pınarı Operasyonu sebebiyle uluslararası tepki aldığını ve fabrikanın açılışının şirketin itibarına zarar verebileceğini söyledi; “Bölgedeki durumu büyük bir kaygıyla izliyoruz” dedi. Habere göre; Volkswagen, Türkiye’deki araç üretim fabrikasının kuruluşuyla ilgili nihai kararı ertelediğini duyurdu.
Hiç sıkıntı yok, herkes rahat olsun. Sonuçta şirket Manisa’da kuruldu ve bu yatırım ertelemeli de olsa Manisa’ya yapılacak. Harekat Allah’ın izni ile biter, taşlar yerine oturur, ticaret kaldığı yerden devam eder. Bu işler böyledir.
***
Ama, ama…
Bu yatırımın getireceği olumsuz etkenler hakkında da belediyelerin ve İl valisinin acil bir eylem planına geçmesi gerekiyor. En geç 5 yıl içerisinde Volkswagen’in Manisa’ya yapacağı bu yatırımdan kaynaklı şehre aşırı göç olacak. Şehre yeni 30-40 bin nüfus daha gelecek. Manisa’nın bu nüfusu yaşatmaya ne mevcut konutu, ne de sosyal anlamda “al benisi” var. Yani Manisa sosyal, ekonomik ve konutlaşma alanında bu yatırıma henüz hazır değil. Belediyeler ve Manisa Valiliği ivedilikle harekete geçip, şehri her alanda bu yoğun iş göçüne hazırlamalı. Yeni konut alanları açmalı, inşaatlar hızla başlamalı ve 2022’ye kadar bitirilmeli. Sosyal alanlar yapılmalı, Manisa’ya çalışmaya gelecek insanlara, şimdiden ortamlar hazırlanmaya başlanmalı.
***
24 Haziran 2018 Milletvekilliği Genel Seçiminden hemen sonra 9 Temmuz 2018’de yazdığım bir yazıda öngörülerimi ele almıştım. Ak Parti’den Manisa’da seçilen tek kadın milletvekili Semra Kaplan Kıvırcık için.
Ve demiştim ki yazının bir bölümünde;
“Manisa’ya bir çok yatırım kazandıracak Vekil Kıvırcık… Tıpkı dedesi Halil Yurtseven gibi bu şehre yeni yatırımların gelmesine önderlik edecek, lokomotif olacak. Bu güzel yüzlü, güzel yürekli kadın vekil; hem binlerce insana ekmek kapısı açılmasına, hem de Manisa’da yapılacak yeni üretimlerle ve açılacak yeni fabrikalarla Türkiye ihracat rakamlarının yükselmesine vesile olacak. Manisa’yı ekonomide çok konuşulur ve takip edilir hale getirecek. Zira O, Halil Yurtseven’in torunu. Öyle yetişti, hamuru öyle yoğruldu, öyle öğrendi, öyle donanımlandı.
Dededen toruna, önderlik ruhu…
Eeee…
Güzel, akıllı, olgun, asaletli ve siyaseti dededen öğrenen, donanımlı bir kadın… Ben vekilin, politik arenada çok ilerleyeceğine inanıyorum.”
İşte O yazının tamamı da burada, tıklayınız ve okuyunuz… https://www.nhaworldnews.com/semra-kaplan-kivircik-makale,80.html
***
Yanılmadığım için çok mutluyum ve Semra Kaplan Kıvırcık ile gurur duyuyorum. Zira Volkswagen’in Manisa’ya yatırım kararında en büyük; emeği, mesaiyi ve lokomotif görevini Semra Kaplan Kıvırcık ile MOSB Başkanı Sait Cemal Türek, yönetimi üstlendi.
Bu güzel insanları takdir etmeyelim mi şimdi? Doğrusunu demeyelim, yazmayalım, çizmeyeli mi?
Elbet tüm Manisa protokolünün ve hazirununun katkısı var.
Eyvallah….
Ancak Şapkayı önümüze koyalım ve diyelim ki;
“Madem yapabiliyordunuz, bu güne kadar neredeydiniz? Niye yapmadınız? Tohumlarını attıydıysanız da, niye nihayetlendiremediniz? Bu dev yatırımın asıl emekçileri bir köşede oturmuş sizin komik hallerinizi, çocuksu kibir savaşlarınızı sessiz sessiz, efendi efendi izlerken; Şimdi siz çıkıp ta neden; “ben ben ben, ben yaptım, ben ettim” demektesiniz? Asıl emekçiler kendi reklamlarını yapmıyor, kibirleriyle rezil olmuyorken, siz neden bu kadar hırslanmaktasınız?
Söyleyeyim mi?
Beceriksizliğinizi ört-pas etmek ve bir de Manisa halkına olan mahcubiyetinizin vicdan hesabı ile…