Bu ilginin asıl sebebi ne? ‘Artık iki şeridin arasında 1,5 metre genişlikte boyalı yollar olmalı’
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre trafiğe kaydettirilen motosiklet sayısı bu yıl 1 milyona yaklaştı. Toplamda ise 5 milyon 79 bin 396’ya çıkarak son yılların rekorunu kırdı. Hatta geçtiğimiz yıl eylül ayında otomobilden çok motosiklet satıldı. Peki insanları motosiklete teşvik eden sadece trafiğin günden güne sorun haline gelmesi mi yoksa başka nedenler mi var?
İki şeridin arasında 1,5 metrelik genişlikte boyalı yollar bu işi kökünden çözer gibi gözüküyor. Bunu yapabilirsek motosikleti daha da teşvik etmiş olacağız. Örneğin D-100 yani E5 karayolunda bunu yapabilirsek bu yolu motosiklet sürücüleri için daha güvenli hale getirmiş oluruz.
Türkiye’de motosiklete duyulan ilgi dış ticaret rakamlarına da yansıdı. “Motosikletler (mopetler dahil), bir yardımcı motoru bulunan tekerlekli taşıtlar” ithalatı 2019’da 94 milyon 876 bin dolar oldu. COVID-19 salgınının etkili olduğu 2020 yılında 141 milyon 877 bin dolarlık ve 2021’de 213 milyon 178 bin dolarlık motosiklet ithalatı gerçekleştirildi. Motosiklet ithalatı 2022’de 290 milyon 770 bin dolara çıkarken, 2023’te 684 milyon 71 bin doları buldu. Bu yılın ilk yarısında ise 527 milyon 532 bin dolarlık motosiklet ithal edildi. İthal edilen motosikletlerin geldiği ülkelere bakıldığında, Uzak Doğu ülkeleri dikkati çekti. Buna göre, geçen yıl motosiklet ithalatında 125 milyon 15 bin dolarla Çin ilk sırada yer aldı. Bu ülkeyi 107 milyon 174 bin dolarla Vietnam izledi.
TÜİK’in açıkladığı verilere göre Türkiye’de trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı 2019’den beri sürekli artış gösteriyor. 2019’da 3 milyon 331 bin 326 olan trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı; 2020’de 3 milyon 512 bin 576’ya, 2021’de 3 milyon 744 bin 370’e, 2022’de 4 milyon 141 bin 914’e yükseldi. 2023’te ise yıllık bazda 937 bin 482 adet artarak 5 milyon 79 bin 396’ya çıktı.
ZİRVEDE İSTANBUL VAR
Trafiğe kayıtlı motosikletlerin illere göre dağılımına bakıldığında da İstanbul’un 641 bin 290 araçla ilk sırada yer aldığı görülüyor. Megakent’i 426 bin 590 motosikletle Antalya ve 390 bin 542 motosikletle İzmir takip ediyor. Motosiklet sayısının en az olduğu illerde ise 712 ile Ardahan, 945 ile Hakkari ve 1032 ile Tunceli yer alıyor.
Artan bu ilgi ilginç veriler de ortaya çıkarıyor. Örneğin Türkiye tarihinde ilk kez 2023’te otomobilden çok motosiklet satıldı. Geçtiğimiz yıl Temmuz ayında küçük bir farkla otomobili geride bırakan motosiklet satışları eylül ayında arayı açtı. 2023’ün ilk dokuz ayında 667 bin otomobil, 732 bin motosiklet satıldı.